Vad händer på Björkelund?

Vad händer på Björkelund under 2016?
På Hallands Naturskyddsförenings fastighet kan alla alltid fritt ströva omkring eller slå sig ner och njuta av naturen. Vid gården har vi skapat en mångfaldsträdgård, där man också självklart kan vara. En vandringsled börjar vid gårdsplanen, går längs Fylleån och tillbaka över hed och äng. I brevlådan vid infarten och på gårdsplanen finns informationsfoldrar. Skyltar ger ytterligare information. Läs mer om Björkelund på Halmstadkretsens hemsida: www.halmstad.naturskyddsföreningen.se/bjorkelund

Vid några tillfällen ordnas särskilda programpunkter dit alla är välkomna, samling på gårdsplanen

Lördag 2 april kl. 10.00
Natursnokarträff på Björkelund
Kom till Björkelund och upptäck naturen med barnen. I natursnokar-na låter vi barn och deras vuxna vara med och upptäcka det roliga och sköna med naturen. Bihotellet, groddammen och slåtterängen är några av stationerna man kan besöka. Mat smakar bäst utomhus så glöm inte matsäcken. Vid bra väder finns det möjlighet att grilla. Kontaktperson Helena Westberg, 0702476966

Lördag 11 juni kl. 8.00
Fåglar vid Björkelund.
I över 50 år har Björkelund haft många holkar vilket borgar för ett rikt fågelliv. Samarrangemang med Halmstads Ornitologiska Förening ( HOF). Ansvariga skådare: Tommie Fagerberg, tel. 0706-442424 och Anders Olovsson, tel. 0730 63 42 60

Lördag 27 augusti kl. 10.00-13.00
Trollsländor & mångfaldsträdgård vid Björkelund.
Trollsländeexperten Göran Sahlén är på plats och guidar oss genom den fantastiskt vackra insektsgrupp, som trollsländorna utgör. Ta med hela familjen, gummistövlar och fikakorg. Kontaktperson är Malin Forsberg, tel. 0768 04 04 05

Lördag 3 september kl. 10.00
Slåtter på Björkelund.
Välkommen på en inspirerande och viktig aktivitet – den årliga slåttern på naturskyddsföreningens äng vid Björkelund. Det finns räfsor och slipade liar att låna, men tag gärna med egna redskap. Kanske vill du ha hjälp att slipa ditt eget lieblad? Du kan få hjälp med slipning och liehantering av våra instruktörer. Ta med hela familjen och njut av musik och trevlig slåttersamvaro. Du kan också passa på att uppleva vår nya mångfaldsträdgård. Hallands Natur­skyddsförening bjuder på enkel förtäring. Kontaktperson är Ebba Werner, tel. 0701749006