Miljövänliga veckan

Sedan 1990 har Naturskyddsföreningen varje höst ordnat ”Miljövänliga veckan”. Det är en kampanjvecka där vi vill visa vad man som konsument kan göra för att minska belastningen på miljön. Genom de val vi gör som konsumenter kan vi bidra till ett mer uthålligt samhälle, både i Sverige och på andra sidan jorden. När många väljer samma sak är konsumentens makt stor – och ett viktigt komplement till politiska beslut.

Årets tema 2019 är ”Fixa grejen – dela mera!”

Miljövänliga veckan genomförs praktiskt i hela landet av Naturskyddsföreningens kretsar och nätverket Handla Miljövänligt under vecka 40. Arbetet har genom åren gett resultat. Tillsammans med framsynta företag och den stora massan konsumenter har Naturskyddsföreningen gjort rent hus med onödiga kemikalier i tvättmedel, fått bort klorgasblekningen av papper och introducerat KRAV-märkt mat.