Grattis Ebba Werner till Silverfalken!

Vid Naturskyddsföreningens riksstämma i Skövde i helgen delades det ut pris till eldsjälar inom föreningen. Fyra pristagare förärades ett av de finaste pris man kan få, Silverfalken. Den delas ut till medlemmar som gjort speciella uthålliga och inspirerande insatser inom föreningen.

Ebba Werner tilldelas priset enligt motiveringen:

”Ebba Werner, Halmstad brinner för biologisk mångfald och för att människor ska koma ut i naturen. Hon belönas med Silverfalken för att i mer än 15 år varit drivande i Björkelundsgruppen inom Hallands naturskyddsförening. Föreningen mottog 1953 genom en donation fastigheten Björkelund på 30 hektar. När Björkelundsgruppen tog över skötseln var fastigheten grandominerande och igenväxande. Idag finns lövskog, naturbetesmark, dammar, slåtterängar och en ginstljunghed, ett ljust och öppet landskap med hög biologisk mångfald och en välbesökt årlig slåtter. Besökarna lockas också av ett stekelhotell, sandslänter och noga utvalda växter, fågelmatning, en vandringsled för allmänheten och natursnoksverksamheten. Detta hade inte kommit till stånd utan eldsjälen Ebba Werner.”

Ebba var med i Skövde för att ta emot priset på plats. Hon hälsar att det inte är hon ensam som får priset utan alla engagerade och duktiga naturvänner som hjälpt till på Björkelund under åren. ”Det känns fint och rättvist att Björkelund och hela gruppens arbete lyfts fram och nu blivit känt mer nationellt” säger Ebba .

Halmstadskretsen är så stolta över Ebba och kan inte tacka henne och Björkelundsgruppen nog för allt fint de skapat på fastigheten. läs gärna under fliken Björkelund . Föreningen har många av sina sommaraktiviteter på Björkelund den första lördagsförmiddagen i månaden träffas Björkelundgruppen för att sköta om trädgården, husen och ägorna omkring. Alla är välkomna att hjälpa till!