Vad händer på Björkelund?

Välkomna till vår fastighet Björkelund!

Musik slåtter

Lördag 2 augusti – Floravandring och prisutdelning

Björkelundsgruppen har tilldelats Hallands Botaniska Förenings floravårdspris för 2014. I samband med prisutdelning guidar Ebba Werner oss runt på fastigheten och berättar om hur gruppen har arbetat för att gynna den biologiska mångfalden. Ett utmärkt tillfälle att lära sig mer om praktisk naturvård och låta sig inspireras till egna initiativ för den biologiska mångfalden i närmiljön. Samling kl 10.00 på gårdsplanen vid Björkelund.

Lördag 23 augusti – Trollsländeexkursion

Vid Björkelund kommer trollsländeexperten Göran Sahlén att guida oss genom denna fantastiskt vackra insektsgrupp. Under exkursionen finns det möjlighet att håva, både på land och i vattnet. Ta med hela familjen, gummistövlar och fikakorg. Samling kl 10.00 på gårdsplanen.

Lördag 6 september – Slåtter

Välkommen på den årliga slåttern på blomsterängen vid Björkelund. Kan du inte slå med lie har du ett gyllene tillfälle att lära dig – eller att delta i annat arbete. Ta med hela familjen och passa på att gå vandringsleden längs Fylleån. Hallands Naturskyddsförening bjuder på enkel förtäring. Samling på gårdsplanen kl 10.00.

Söndag 14 september – Svampar på Björkelund

Ta med korg, svampkniv och fika så går vi på svampjakt. Vi letar efter ovanliga och vanliga svampar, ätliga som giftiga. Svampkonsulenten Alice Berglund hjälper oss att bestämma våra fynd. Samling kl 13.30 vid Statoil Arenahallen för samåkning eller på gårdsplanen vid Björkelund kl 14.00.

—————————————————————————————————————-

Utöver ovanstående fyra aktiviteter händer också mycket annat på Björkelund. Under 2013-2014 pågår ett omfattande arbete med att anlägga en mångfaldsträdgård runt gårdsmiljön. Trädgården är därför värd ett särskilt besök och kommer att stå i blom under hela säsongen till glädje för både människor och insekter.

Ginstheden, som tidigare till stor del varit igenvuxen av björksly, har nu fått en egen skötselplan framtagen på uppdrag av Länsstyrelsen i Halland. Björkslyet har med hjälp av maskiner avlägsnats på stora delar av heden och arbetet fortgår med att skapa en brand- och betespräglad ginsthed, där hårginst, nålginst och de hotade fjärilar som är knutna till dessa växter kommer att trivas på sikt.

Björkelundsgruppen träffas första lördagen i månaden (kl. 09.00) för att under gemytliga former gemensamt sköta om markerna för att gynna den biologiska mångfalden. Ofta arbetar vi på Björkelund också vid andra tillfällen. Vill du hjälpa till kan du bara komma eller kontakta Ebba Werner, tel. 035-175682 eller 070-1749006, för att få mer information. Inga förkunskaper krävs för att delta.

Välkommen!