Sandlife – stort intresse för restaurerade sandmiljöer!

Den 20 augusti hade länsstyrelsen och Halmstads naturskyddsförening en aktivitet på föreningens fastighet i Gullbranna med ungefär 120 besökare. Under ett par års tid har EU-projektet Sandlife jobbat med att restaurera igenväxta sandmarker för att gynna den biologiska mångfalden. Läs mer om projektet genom att klicka här: Sandlife.

Under dagen fanns ett flertal stationer att besöka. Maskinerna som ryckt upp vresrosor och tall förevisades, HG Karlsson berättade om växter, Kill Persson om svampar och Halmstads ornitologiska förening spanade på fåglar genom sin tubkikare. Länsstyrelsen och kommunen berättade om varför det ibland måste få vara ”stökigt” i våra skogar och värdet av död ved för insekter, fåglar och svampar. Dessutom var några Natursnokar var på plats och håvade efter insekter och berättade om Halmstads naturskyddsförenings barnverksamhet.

Grävare

Gräver bort vresrosor

Intressanta stationer

Natursnokarna