Strandstädardagen 28/4

Om du går längs en svensk strand kommer du råka på en plastpåse/plastskräp var 16:e meter! Håll Sverige Rents årliga skräprapport har undersökt skräpet på Sveriges stränder och det har ökat med 100 % sedan 2015. Se inslaget från SVT om skräp på stränderna här.

Vad händer? Nu kraftsamlar vi mot skräpet i vår natur!

På lördag är det återigen dags att rädda västra stranden och Aleskogen från skräp som samlats under vinterhalvåret. Vi samlas vid grillplatsen på civila flygfältet kl. 11 och räknar med att vara klara till kl. 13. Efter vi varit flitiga bjuder naturskyddsföreningen på korv m bröd, banan, saft och kaffe. Stort tack till ICA MAXI högskolan som sponsrar oss med fika.

Alla är hjärtligt välkoma och alla barn som deltar får diplom!

plast och annat skräp i havet är ett växande problem och ett av de största hoten mot havets ekosystem. Du kan göra skillnad genom att vara en förebild för andra. Ser du skräp på stranden, i skogen eller på stan, plocka upp det och släng det i närmaste papperskorg. Någon kommer säkert att se dig och ta efter din goda vana.

Vi ses på lördag!