Invigning av demonstrationsslinga — Vattnets värde på Björkelund

Lördag 31 augusti kl. 10.00—14.00 Björkelund

Lördagen den 31 augusti klockan 10:00 -14:00 är det invigning av nya vandringsleden Vattnets värden på Björkelund.

Inom projektet GRIP on LIFE har vandringsleden vid Björkelund rustats upp med nya spänger och kompletterats med informationsskyltar om livet i och vid vattnet i Fylleån. Här finns också information om hur aktiviteter så som skogs- och jordbruk påverkar vattnet och vilken hänsyn man behöver ta för att inte skada vattenmiljöer vid åtgärder på land.

Du får möjlighet att vandra längs den nyrenoverade vandringsleden, och ta del av informationen om vattnets betydelse i landskapet. Gå en guidad tur, håva i Fylleån, lär dig mer om platsens växter och djur, njut av mångfaldsträdgården vid gården, få information om laxens år, grilla korv med mera.

Program:

10.00    Inledning med information och bandklippning av landshövding Lena Sommestad.

10.30-13.00    Guidade visningar av slingan varje hel- och halvtimme.

10.00-14.00    Aktiviteter runt gården. Lär dig mer!
* Vilka djur finns i Fylleån?
* Är laxen i Fylleån unik?
* Havsnejonöga en levande fossil!
* Behövs kalkning i Fylleån eller är försurningen borta?
* Arbete i vattenråd.

11.00    Korvgrillningen börjar

Medverkar gör: Skogsstyrelsen, Naturskyddsföreningen, Länsstyrelsen, Fylleåns vattenråd och Halmstad kommun.

OBS! Skogsstyrelsen bjuder på fika så anmäl deltagande till:
Stefan Anderson 035-221339, stefan.a.bird@gmail.com