Havsnätverket Laholmsbukten bjuder in till ett spännande idémöte – INSTÄLLD!

OBS! Följande aktivitet är inställd på grund av rådande situation med coronaviruset!

Vi drivs av lust och vilja att bidra till skydd av det fina havs- och kustområdet vi har nära oss. Förra året genomförde vi ett flertal viktiga och uppskattade aktiviteter: Exkursioner till havs med ett undersökningsfartyg, en helg där vi på plats och ställe studerade och diskuterade förutsättningarna för laxen och biologisk mångfald i de halländska åarna samt flera givande vandringar och inspirerande föreläsningar.

Nu laddar vi om för nya aktiviteter som kan sprida kunskap och påverka. För den skull så bjuder vi in till en kreativ kväll där vi kommer att berätta vad vi redan gjort och sedan tillsammans kläcka idéer och planer för framtiden.

Välkomna till Campus Laholm (Skottegränd 3 i Laholm) måndagen den 23 mars kl. 18.30. Havsnätverket bjuder på fika.

Anmäl om deltagande till Bo Hansson, bo.t.hansson@netatonce.net eller 073 – 580 12 33 senast lördag 21 mars.

Bakgrund
Den grunda bukten är ett viktigt uppväxtområde för fisk, speciellt plattfisk. Den vandrande fisken lax, havsnejonöga och havsöring skall via bukten upp i sina åar för att fortplanta sig. Även ål vandrar i vattendragen. Stora delar av Europas sjöorrar och svärtor ligger hela vinterhalvåret några hundra meter från stranden där de finner föda. Många vadare rastar och söker föda på stränderna.

I långa tider har det varit stora problem i bukten. Övergödning, massförekomst av alger, fiskdöd, syrebrist och måttlig ekologisk status. Exploateringstrycket för att bo strandnära är stort. Strandskyddet är eftersatt på flera sträckor. Klimatförändringar med höjd havsnivå och kraftiga vågor gör att erosionen av dynlandskapet pågår.

Vi i ”Havsnätverket Laholmsbukten” ser alla dessa problem torna upp sig. Genom bildandet av ett lokalt havsnätverk har tre lokalföreningar av Sveriges Naturskyddsförening – Halmstads, Södra Hallands och Bjäres – tillsammans agerat för att värna om Laholmsbukten. Genom att lära oss mer, arrangera spännande och viktiga aktiviteter samt att påverka där det kan ge effekt.