Klimatet & Vi

Nu drar föreläsningsserien ”Klimatet & Vi” igång igen med två föreläsningar i oktober.

”Proteinskifte och framtidsmat”, måndag 5 oktober 2020 kl. 18:00–19:30 på Stadsbiblioteket Halmstad, Klarasalen.

Föranmälan krävs! Föreläsningen direktsänds även via Biblioteken i Halmstads Facebooksida.

Karolina Östbring, forskare på Institutionen för livsmedelsteknik Lunds universitet, och Tobias Linné, universitetslektor i Medie- och kommunikationsvetenskap Lunds Universitet, föreläser om proteinskifte och framtidsmat i föreläsningsserien Klimatet & vi.

Vi äter mycket kött i Sverige både internationellt sett, över EU-genomsnittet och klart mer än Livsmedelsverkets kostråd. 2017 passerade Sverige ”peak meat”, och för första gången sedan 1960-talet minskade köttkonsumtionen. De senaste åren har alltmer forskning betonat det ohållbara i dagens konsumtion av animaliskt protein, såväl för klimat, människor och djur. Men hur kan ett skifte till mer växtbaserade proteiner se ut? Vilka är egentligen framtidens proteiner och för vem? Vilka utmaningar finns i samhälleliga hinder, konsumentacceptans, nutritionsstatus och teknik?

Medlemmar ur det tvärvetenskapliga forskningstemat The Protein Shifts vid Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet presenterar sitt arbete om det som kallats ett proteinskifte. Det blir en berättelse om människors dödliga kärlek för animaliskt protein, men också om möjligheterna att skapa hälsosamma, välsmakande, ekonomiskt konkurrenskraftiga och hållbara alternativ till kött och mjölkprodukter inom den svenska matsektorn.

Lokal: Klarasalen. Fri entré. Föranmälan. Max 50 platser. Deltagarantalet är begränsat i enlighet med myndigheternas rekommendationer.

Samarr. med Hallandsposten, Naturskyddsföreningen i Halmstad, Studiefrämjandet, ABF Halland, Laholmsbuktens havsnätverk, Klimataktion Halmstad, Högskolan i Halmstad, Länsstyrelsen Halland, Sveriges arkitekter Halland, Länsförsäkringar Halland.

”Framtidens transporter”, måndag 12 oktober 2020 kl. 18:00–19:30 på Stadsbiblioteket Halmstad, Klarasalen.

Att framtidens transporter måste vara klimatsmarta föreläser Christer Ljungberg, VD/CEO på Trivector, om i föreläsningsserien: klimatet & vi.

Utvecklingen inom transportområdet går idag snabbt. Digitaliseringen ger helt nya möjligheter, men också utmaningar. Här har vi möjligheten att styra mot ett hållbart system, men då behövs kunskap och medvetenhet.