Undersökning av jätteräkor i livsmedelsbutiker i Halmstad

Under hösten har kretsen gjort en undersökning av utbudet av jätteräkor (även kallas scampi, gambas, vannamei och tigerräkor) i 14 utvalda butiker i Halmstad.

År 2011 arrangerade Naturskyddsföreningen kampanjen Anti Scampi och i ett led att uppmärksamma arrangemanget gjordes stickprovskontroller i ett hundratal butiker runt om i landet år 2011 och 2012 på utbudet av tigerräkor. Resultatet av undersökningarna visade bl. a att det år 2012 såldes
jätteräkor i 40 % av de kontrollerade butikerna. Året efter, 2013, gjordes en ny undersökning av Naturskyddsföreningen. Utfallet av granskningen visade att ett flertal butikskedjor bland de kontrollerade butikerna hade upphört med försäljningen av jätteräkor.

Hur ser det ut idag, då? Vår undersökning visar att 9 av 14 butiker idag återigen säljer jätteräkor. Förvisso certifierade, men Naturskyddsföreningens undersökningar av visat att det finns en rad problem med denna certifiering. Läs gärna mer om detta här: Naturskyddsföreningen: därför ska du skippa scampi – certifierad eller inte!

Jätteräkorna är idag en miljöbov hur man än vrider och vänder på det. Vår uppmaning är därför att butiker ska ta sitt ansvar och upphöra med att sälja dessa jätteräkor så länge certifieringsgrunderna är så osäkra som i detta fall.

För att läsa rapporten i sin helhet, klicka här: Undersökning av jätteräkor i livsmedelsbutiker i Halmstad .

Vad kan du som konsument göra? Påtala för butikerna du handlar i att försäljning av jätteräkor inte är förenligt med ett bra miljöarbete och be dem att överväga att plocka bort varan ur sortimentet. Kampanjen 2011-2012 fick stor effekt och många butiker plockade bort jätteräkan ur sortimentet. Detta visar att vi som konsumenter och ideella föreningar har makten att påverka det som säljs i butikerna!